De eerste maand zit erop - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Sven Sanders - WaarBenJij.nu De eerste maand zit erop - Reisverslag uit Illovo, Zuid-Afrika van Sven Sanders - WaarBenJij.nu

De eerste maand zit erop

Door: Sven

Blijf op de hoogte en volg Sven

16 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Illovo

Ondertussen zit de eerste maand er bijna op. En het blijkt dat ik er erg veel moeite mee heb om een blog bij te houden, ben zelf veel te veel bezig met het te ervaren. Schrijf af en toe wel iets op, maar om het helemaal uit te type en in een internet cafe online te zetten valt niet mee.
Maar het werd wel weer tijd om iets te laten weten.

Al gewend aan de kinderen, het project en de manier van leven op de community. Iedereen weet wat er van hem/haar verwacht word en wat het niveau van de kinderen is.
Ik heb de richtlijnen van de overheid gelezen over het niveau van de lessen beeldende vorming. Maar dit is gewoon onmogelijk! We zullen echt met de BASIS BASIS BASIS moeten beginnen. En dit hebben we dan ook gedaan. We gaan ze dit jaar kennis laten maken met de basisvormen en kleuren en daarnaast gaan we ze netjes leren kleuren/knippen/plakken. Vanaf volgend jaar gaat er een echt jaarschema komen met 3 hoofdthema's waaraan verschillende opdracht gekoppeld zitten.
Grade 1: Basisvormen
Grade 2: Kleur
Grade 3: Waarneming
We zijn nou bezig om hier een aantal les ideeën omheen te maken. De volgende vrijwilligers zullen deze als handleiding gebruiken voor de lessen. Zo zal het niveau de komende 3 jaar enorm omhoog moeten gaan. Wat ook niet heel moeilijk is gekeken naar het niveau nu.

Verder hebben we hier een hele mooie tijd, die echt heel leerzaam is. Een stage in NL is er op geen enkele manier mee te vergelijken. We komen zoveel probleemgevallen tegen die allemaal net op een andere manier benaderd moeten worden. (Zowel in de klas als op de community)
Als je nagaat dat er in Nederland max. 1 probleemgeval in de klas zit, zit hier de hele klas ermee vol.
Een van de moeilijkste dingen om mee om te gaan is straffen. Als ze te ver gaan moet je ze straffen, maar daardoor klappen ze vaak helemaal dicht dan kun je er letterlijk een uur voor blijven zitten en ze aankijken maar er komt gewoon geen reactie. Ze kijken je recht in je ogen maar eigenlijk kijken ze er dwars doorheen.
De meeste hebben zo'n dikke muur om zich heen gebouwd dat er moeilijk doorheen te komen valt. De enige manier is volgens mij positieve benadering, en dit is elke dag opnieuw. Ze komen met een muur om zich heen naar school. Dan geef je ze een aantal complimentjes waar totaal geen reactie op komt. (niet zichtbaar in elk geval) Daarna kun je ze zich een beetje speciaal laten voelen waardoor er een kleine klik komt. Maar door 1 negatief puntje of iets wat ze niet aanstaat klappen ze weer helemaal dicht en kun je weer overnieuw beginnen.
Ik had hier best wel moeite mee, want ben toch iets minder geduldig als Maud. We hebben het hier goed over gehad en het gaat me nu een stuk beter af. Het is echt lastig om positieve opmerkingen te blijven maken als ze eigenlijk echt heel vervelend zijn (en dat is netjes gezegt). De laatste week komen we er heel goed doorheen zelfs bij de echt moeilijke gevallen.

Een meisje waarvan ik de naam niet kan noemen kan heel lief en leuk zijn, maar ondertussen is ze heel stiekem en heeft vroeger veel meegemaakt. Toen ik uit de klas kwam wilde ze niet naar huis, ze was helemaal stil en wilde niet met me praten terwijl ze in de klas super druk was. Uiteindelijk kwam er 1 ding uit YOU ARE BAD, AND JUSTIN IS BAD TOO. Dus ik vroeg door: heeft Justin ooit iets gedaan, waarop het antwoord nee kwam. HE IS NICE BUT HE IS BAD AND YOU ARE BAD TOO.
Soms klapt ze helemaal dicht, maar voor mij heeft het geen nut om met haar te praten, het is gewoon onmogelijk ze kan geen mannen meer vertrouwen. Haar oom met wie ze in hetzelfde huis woonde en die ze altijd had vertrouwd had haar verkracht, 2 jaar geleden... Ze was toen pas 5.....
Op zo'n moment weet je echt niet wat je hoort, je weet dat iedereen hier om een reden zit. Maar als je het zo ineens ervaart krijg je toch een heel raar gevoel in je buik.
De gedachte dat dit hier zoveel gebeurd is echt niet te bevatten en dan zijn er nog vele andere verhalen die ik jullie zal besparen. We hebben het hier in elk geval wel een aantal keer echt moeilijk mee gehad. Je moet het gewoon over je heen laten komen en niet alles op je gevoel laten inspelen anders ga je hieraan letterlijk KAPOT.

Vorige week woensdag zijn we naar alle projecten van Be-More geweest. Ook dit was een heel heftige ervaring. We hadden er 's ochtends eigenlijk nog helemaal geen zin in. We dachten dat we alleen maar een beetje rond gingen kijken. Maar ik heb verhalen gehoord over verkrachtingen, mishandelingen en mensen die letterlijk voor de dood worden achtergelaten!! Hierdoor had ik de tranen in mijn ogen staan en ik was echt niet de enige.

Ik zal er eentje van vertellen. Een jonge vrouw van 25 is op dit moment dood aan het gaan. Ze is zo zwak dat ze niet meer uit bed kan, ze woont samen met haar tante in dezelfde ruimte. Haar tante geeft haar niks te eten en drinken, terwijl zij in dezelfde ruimte kip zit te eten en lekker zit te drinken.
Dit is voor ons gewoon niet voor te stellen. Het is net als in het dierenrijk, de sterkste en slimste overleven.
Het is hier zo dat je een kleine vergoeding van de overheid krijgt als je iemand in huis hebt die ernstig ziek is. Een klein beetje om diegene te onderhouden, pijnlijk genoeg word dit vaak door de families zelf uitgegeven en blijft de zieke die toch bedliggend is zonder iets over.
Dit idee is voor mij heel moeilijk te bevatten. Ik ga een dagje meelopen met dit project, het lijkt me wel heel moeilijk om te zien maar wil het heel graag een keer ervaren.


  • 18 Februari 2013 - 11:25

    Priscilla:

    Oefff wat een verhaal! En wat moeilijk lijkt me dat! Zelfs/zeker voor iemand die altijd positief is zoals jij!

    Veel sterkte en succes daar met alle dingen!

    Liefs,
    Pris

  • 06 Maart 2013 - 16:03

    Kelly Van Der Heijden:

    Haai Svenskie!

    Jemig wat 'n verhaal! Klinkt inderdaad allemaal behoorlijk heftig!
    Maar het lijkt me wel heel leerzaam & het verandert denk ik behoorlijk je eigen kijk op de wereld en de samenleving.
    Volgens mij heb je een ontzettend leerzame & interessante stagetijd afgewisseld met een hoop mooie activiteiten! :D
    Ik moet zeggen als ik zo je verhalen lees, ik nogal jaloers ben haha. Natuurlijk niet op al het verdriet wat je ziet en mee maakt want dat is natuurlijk niet 'mooi' maar je begrijpt vast wat ik bedoel!

    Svenskie, geniet er nog met volleteugen van & tot snel weer in hollandiaaaaa!
    Kus, Kelly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 141647

Voorgaande reizen:

10 Oktober 2016 - 31 Maart 2017

Azie

27 December 2012 - 23 Maart 2013

Zuid Afrika

Landen bezocht: